tirsdag den 27. december 2011

Islandsk jul

Glædelig jul! Nu er det et par dage siden juleaften og nu går jeg og glæder mig til Nytårsaften ;)
Men I skal da lige høre om MIN specielle juleaften i Reykjavik. Men inden da skal I lige høre om dagen FØR juleaften :)

D. 23. tog Kete og jeg bussen til en af Reykjaviks forstader hvor vores direktør fra vores organisation bor. Men fordi hun i julen skulle til England med sin familie, var Kete og jeg så heldige at få lov til at låne hendes hus :D Og vi var bare glade! Huset var KÆMPE STORT, fyldt med mad, godt internet og 3 store dobbeltsenge - så vi vidste godt at vi ville hygge os i juledagene.

Her ser i den seng vi sov i (undskyld rodet) - men det er luksus i forhold til vores egne senge ;)

 Her ses gangen ind til stuen og spisestuen - stort dejligt hus!

Og det var udsigten fra vindue da Kete og jeg vågnede d. 24. december. Det må siges at være HVID JUL :)


Så blev kl. 3 på Island d. 24. december og gæt hvad jeg var så heldig at finde??!!!
Jeg fandt DR1 på fjernsynet og det betød min jul var reddet - nemlig med DISNEYS juleshow! YAAAAY :)
Min tyske veninde har aldrig været vant til at se fjernsyn juledag, men hun synes nu alligevel at det var rigtig hyggeligt at se disneys juleshow med mig :)


Så ankom vi til min ven Tim's lejlighed (han bor hos en islandsk lærer) og SE det flotte bord:


Og det meget flotte juletræ (det er endda ægte)! Og "stjernen" nåede helt op i loftet:



Kete og jeg venter spændt på at klokken skal blive 18.00 - fordi da begynder juleaften officielt på Island. Det sker ved at kirkeklokkerne ringer i radion og præsten siger "glædelig jul". Til højre kan I se videoen fra da klokken slog 18.00 og kirkeklokkerne kunne høres i radion:


Tim hjælper sin sambo med at kokkerere og Kete holder øje:

Så blev maden ellers serveret og jeg spiste så meget at jeg fik det helt dårligt (men det er vel meget normalt). Men så regnede jeg med at vi skulle danse om juletræ - men det er åbentbart ikke en tradition heroppe.... :(

Vores menu bestod af:
FORRET:
Hummer haler på salat med brød og fiske suppe

HOVEDRET:
Røget hamburgerryg, kogte ærter, sukker kartofler, rødvinssovs, rødkål.

DESSERT: Hjemmelavet is med chokolade sovs.

Maden var rigtig rigtig lækker (især forretten!) men jeg savnede nu at kæmpe om mandelen i den traditionstro Risalamande!

Her ses Kete, Tim og jeg foran juletræet inden gaverne blev åbnet :)

Og her ses Tim og Kete med en af mine gaver til dem, nemlig et billeder af mig og dem plus en flot hjemmedekoreret ramme ;) De blev meget glade! Det er altid godt med nogle billeder til at huske de gode minder :)



Og så vil jeg sige TUSIND tak for gaverne (pengene). Det var virkelig dejligt og meget sødt af jer allesammen. Mange mange tak! Jeg kan helt sikkert bruge dem - og jeg har allerede sat dem ind på min opsparing til jeg skal rejse Island rundt til sommer.

Jeg håber Jeres jul har været ligeså god som min - men nu glæder jeg mig også bare til næste jul hjemme i dejlige Vamdrup!
Det allerværste er næsten at jeg overhovedet ikke har spillet pakkeleg i år :/ Og det er fordi jeg ikke har været til nogle julefrokoster. Men bare rolig - jeg vinder ALLE pakker næste år ;)

Nu vil jeg bare nyde mine sidste fridage og gå i fitness inden nytåret kommer. Jeg begynder på arbejdet igen d. 2. januar.

1000 juleknus Maria! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar