tirsdag den 4. oktober 2011

Hurra, AUS 50 år!

Så fløj min første måned allerede afsted - tiden er gået så hurtig men det er jo nok fordi dagene har været oplevelsesrige og gode :)

Idag er jeg  syg så jeg vil bruge min tid fornuftigt (det vil sige med varm kakao og en film under dynen) :)
Men først vil jeg lige fortælle om sidste uges strabadser.

Jamen altså først og fremmest så har jeg købt mig en læææækker islandsk sweater, den kostede "kun" 750 danske kr:

I lørdags fyldte organisationen som jeg er under (AUS) 50 år! Det skulle selvfølgelig fejres og inden festen om aftenen skulle alle volontører præsentere deres lande. Det foregik i Reykjaviks rådhus og der var rigtig mange besøgende. Her på billedet under står jeg sammen med min søde veninde Monika fra Polen. Vi delte et bord fordi der er en historie som fortæller, at "Den lille havfrue" i København har en søster (ligende skulptur) i Polen:


Her ses min halvdel af bordet hvor jeg havde købt nogle ting som kendetegner Danmark. Jeg havde købt KIMS chips, tuborg, calsberg og en lille LEGO helikopter. Jeg havde også lavet et powerpoint med billeder som beskriver Danmark, der var blandt andet: Kongehuset, smørrebrød, studenter, kort over Danmark, vælfærd, håndboldlandsholdene, nyhavn, H.C. Andersen m.m. Det var meget sjovt hvad de fleste mennesker spurgte mig om - de fleste islændinge der kom forbi min stand undrede sig over hvorfor jeg havde valgt netop Island. For dem er Danmark deres baghave - og de tager ofte til København på weekendtur. Jeg forklarede selvfølgelig at sådan  var det slet ikke i Danmark - og at Island er noget helt andet. Mange unge islændinge tager også til Danmark for at studere - det gør vi jo ikke den anden vej. :)
Og som I kan se på billedet, så kom jeg til at skrive DENMAK og ikke DENMARK, så jeg proppede lige et R ind. Men det var faktisk sjovt at jeg glemte det, for den kommentar de fleste gav mig var: "Folk fra Danmark er også så afslappede i deres væremåde og det betyder ikke noget hvis nogen laver en fejl". Så det viste sig simpelthen at folk fra andre lande, synes at vi danskere er nogle rare mennesker :)



 På det næste billede ses én ud af de mange demonstrationer der finder sted lige for tiden i centrum af Reykjavik. Der bliver protesteret imod regeringen og det larmer forfærdeligt!

Igen er vi tilbage på rådhuset hvor min ven Simon (Tyskland) står vedsiden af den KÆMPE store lækre fødselsdagskage. mmmmhhh...

Og selvfølgelig blev der danset folkedans:


Så blev det aften og vi skulle spise på fiiin restaurant med 3-retters menu (på grund af AUS's 50 års fødselsdag). Så her ses 4 søde volontører. Fra venstre: Monika (Polen), Nikiwe (Syd Afrika), Sarah (Frankrig) og Kathi (Tyskland).


mmmh,, lækker mad vi fik. 




Så blev det søndag og jeg tog sammen med nogle af de andre volontører til en form for "Fred-i-verden komsammen-dag". Her kunne man købe en fakkel (se billedet) og være med til at danne et stort peace-tegn. Samtidig med der blev holdt diverse taler om fred - selvfølgelig på islandsk. Men det var nu meget sjovt at prøve. På billedet ses mig og min veninde Emilia (Romænien).


Igår (mandag aften) tog Monika og jeg på restaurent, vi fik noget lækkert indisk/pakistansk mad (men det var ikke helt billigt!!) :)


Trods min første sygedag idag, så går alting godt. Jeg synes som sagt tiden flyver afsted og jeg har det rigtigt godt med alle de søde mennesker jeg har lært at kende heroppe :)
I er meget velkomne til at skrive spørgsmål /kommentar hvis i lyster.

Håber alt er vel i lille DK, og at i nyder vejret. Heroppe er der i gennemsnit 4 grader om dagen så jeg er slet ikke misundelig på vejret i Danmark ;)

Og hvis I får lyst til at besøge Island, så kom bare - jeg har masser af plads til gæster.

Mange knus og kram
Maria Jespersdóttir


Ingen kommentarer:

Send en kommentar