onsdag den 28. september 2011

Ulovligheder og frisk fisk

Så er jeg hjemvendt efter min "arrival camp". :)
Jeg var lige downtown Reykjavik for at finde mig selv en lækker islandsk sweater, men jeg kunne ikke finde den rigtige og til 1000 kr. så skal den helst være perfekt! :D
Der må være noget uheldigt over mig, eller også er livet i Reykjavik bare vildt. I sidste uge da jeg var på vej hjem til Moso i bus, var jeg pludselig involdveret i et trafikuheld! Min bus kørte sammen med en personbil og det var frygteligt. Det var en far og hans datter der var i bilen, men heldigvis kom de ikke noget til - kun bilen og siden af bussen. Det var bilen der kørte over for rødt og så kom min bus bragende lige ind i. Jeg var total rystet ovenpå det og det tog 2 ekstra timer for mig at komme hjem. Jeg tænkte ved mig selv, at det måtte være nok uheld for mig i lang tid, men nææhhh nej! Idag da jeg handlede mad ind i "Bonus" og var ved at kigge på brød så jeg manden ved siden af mig putte flere pakker kager/kiks ind under sin jakke. Han gik hurtigt mod kasselinien og jeg løb hastigt efter. Jeg nåede lige at prikke til kassedamen og fortælle og pege manden ud som havde stjålet , de nåede også at se ham - men desværre løb han for hurtigt til de kunne fange ham. Så jeg lever et liv fuld af drama heroppe kan jeg godt fortælle jer :b

Vi boede på en højskole i Sælingsdalur som ligger 2 timer nord/vest fra Reykjavik, i alt 22 unge mennesker. Vores weekend har været utrolig hyggelig og også lærerig, den bestod af en blanding af undervisning, hygge og kolde aftener i en hot tub! Vi har lært om alt muligt, blandt andet islandsk kultur. Én af aftenerne var der "joggling-training" ved en dansker kaldt Jørgen. Det var super spændende og sjovt at prøve alle de forskellige redskaber at jonglere med - men det gik ikke lige godt hver gang :p
I spisesalen havde vi en tavle hvor vi kunne skrive hilsner/ønsker - og jeg valgte at skrive en hilsen til Jørgen og sige tak for en sjov aften med joggling, og sluttede af med at skrive at jeg ville helt klart hjem og øve mig, så jeg kunne blive bedre. Dagen efter til middagsmaden rejser Jørgen sig op og siger at han har en besked - han havde læst min besked på tavlen (altså at jeg godt kunne tænke mig at blive bedre til at jonglere) og derfor gav han mig en pose med joggling-bolde og vejledning og jeg blev selvfølgelig MEGET glad :D Så jeg har faktisk øvet mig her til aften og det går stadig laaangsomt fremad . haha
Her ses et billede af posen med indhold - mange tak Jørgen !!!!

I går var vi på dagstur til den lille havneby Stykkishólmur hvor vi med en stor turbåd sejlede ud i vestfjorden og så flotte øer. Undervejs blev der fisket kammuslinger, søpindsvin, søstjerner og krabber. Og selvfølgelig smagte jeg på sagerne (kaviar og musling), meget salt og frisk smag må jeg sige :) Herunder er billeder fra turen:


Utrolig flot ø, skabt af naturens krafter:
Fugle:

Min gode ven Tim (Tyskland) og jeg:


Kaptajnen har sørme fået bid!:

Og der åbnes muslinger:

Og der smages på sagerne:

Mig der holder et meget stikkende søpindsvin, det tog lang tid før jeg turde!!!:


Og en sød lille søstjerne samt den musling jeg spise indholdet af:
En klam krabbe:



Efter turen på havet, tog vi en lille kig rundt i havnebyen Stykkishólmur. Først spiste vi en lækker grøntsagssuppe på en af de lokale restauranter: 


Så var vi lige oppe og se et fyrtårn: 


Og en kirke med et imponerende design!: 


Samt et "bibliotek af vand". Som I kan se er det rør fyldt med vand. Når man gik rundt derinde blev man helt skør i hovedet, da alle ting blev genspejlet, meget sjov oplevelse: 


Så alt i alt en sjov weekend fyldt med gode oplevelser og kultur-møder. Der var både folk fra Polen, Litauen, Spanien, Slovenien, Tyskland, Serbien, så det var rigtigt sjovt at snakke om hinandens kulturer :)

Hov, min ven Tim har lige skrevet at man kan se nordlyset i aften - så jeg smutter ud og kigger.
Og imorgen går jeg igang med at arbejde igen og så skal jeg til islandsk-sprogkursus, så er det hverdag igen :)

Sjáumst! (Vi ses!)
Maria



Ingen kommentarer:

Send en kommentar