torsdag den 22. september 2011

Min første bytur i 101!

Gott kvöld (godaften)! Klokken er nu 20.55 - jeg er lige kommet hjem fra sprogskolen og nu vil jeg opdatere min blog, jeg skal prøve at gøre det lidt oftere! Men dagene går simpelthen så stærk synes jeg og når jeg kommer hjem om aftenen er jeg udkørt, brugt og så ved jeg hvor jeg hører til - i min seng. :-D

Lige nu tager jeg islandsk-sprogkursus hver mandag, onsdag og fredag, så der er ikke meget fritid tilovers i de næste 5 uger. Og jeg kan godt fortælle jer, at jeg faktisk har lært en del. Det er meget sjovere at kunne snakke islandsk med de handicappede på mit arbejde end at lave "tegnsprog" og fagter hele tiden!

Imorgen skal jeg på en "on-arrival-camp". Her skal jeg mødes med alle de andre nye volontører der  også er kommet til Island. Vi skal lære om Islandsk kultur, hvordan det er at være udlænding på Island og meget andet.. Så jeg vender først tilbage til mit arbejde og lejligheden tirsdag, men mon ikke det går, når det helt sikkert bliver rigtigt sjovt på "arrival-campen". :)

Hmm.. Lad os se hvad jeg har oplevet siden sidst. Jo, jeg er begyndt at kende flere af de handicappede rigtigt godt og det gør mit arbejde meget nemmere. Det er simpelthen bare det bedste job man kunne ønske sig - det synes jeg ihvertfald lige nu.. :)  Alle er så glade, og det er godt humør og humor. Idag lavede jeg sammen med en af drengene øreringe af kobber og øreringe af slebne muslingeskaller. Det er så hyggeligt at sidde og lave fx smykker en hel dag, samtidig med at jeg er omgivet af skønne personer.

I lørdags havde jeg sammen med de andre volontører fra vores organisation arrangeret en lille fest. Den blev holdt hos en af pigerne som bor i et stort hus i Reykjavik.
På Island SKAL man være 20 år for at købe alkohol og man kan kun købe alkohol i specialbutikker - så jeg fik en af mine veninder fra Polen, der er over 20, til at købe øl til mig. haha
Nå, men aftenen startede godt ud og vi hyggede os rigtigt :)
Da klokken nærmede sig midnat, besluttede vi os for at prøve nattelivet i 101 (Reykjavik) af - vi var 4 der tog afsted og vi var alle 4 under 20 og eftersom man også skal være 20 år gammel for at komme ind på barer og diskoteker håbede vi på, at vi havde heldet med os!
Og så kom det store spørgsmål, kunne vi eller kunne vi ikke komme ind??
Vi fandt én ud af de mange barer som vi gerne ville ind på - og sørme om det gik uden problemer :)
Men selvfølgelig blev vi ikke der hele aftenen, nej vi skulle da afprøve flere af 101's sjove barer og cafeer. Senere på aftenen mødte vi nogle af mine bekendte som sagde at de nemt kunne få os ind diverse steder. Og ganske rigtigt - vi var både på en af de mest populære diskoteker i 101 og selvfølgelig også en bøsse-bar.
Ting jeg har lært efter byturen: Man fester VIRKELIGT igennem i 101 - folk kaster med glas ude på bar gaden, folk ligger overalt og er på udpumpnings-punktet, nogle slændinge er meget agressive når de drikker (jeg var næsten ved at blive slået ned på dansegulvet) og så fester man altså til efter solen er stået op og helst hele weekenden. Puha for en bytur, men jeg glæder mig nu alligevel til den næste ! Men måden man går i byen på her på Island, minder på ingen måder om det danske natteliv.

Herunder er lidt billeder fra lørdagens strabadser (personerne på billederne er volontører i samme organisation som mig):



Og forresten så bor jeg lige ved siden af studiet for Islands mest kendte band lige for tiden. Bandet hedder Sigur Rós og faktisk er de mere kendt end Björk lige p.t! Jeg har set dem et par gange i lejligheden/huset ved siden af.
Herunder er et billede af dem:
Jeg har kun hørt et par af deres sange og indtil videre synes jeg meget godt om det. Deres musikstil er en blanding af klassisk musik, folkemusik og rock, så det er ikke ligefrem danse musik. Men jeg følte ligesom at jeg blev nødt til at lære bandet at kende og høre deres musik - nu når ALLE snakker om dem. :p
Góða nótt og Sjáumst! (godnat og vi ses snart igen).
- Maria





Ingen kommentarer:

Send en kommentar