mandag den 5. september 2011

Dag 1/365....


Jeg må sige, at jeg er kun positivt overrasket! Alle er så søde her og naturen er smuk.

Inden turen gik til Island, overnattede min mor og jeg i Dragør og havde forinden det en hyggelig tur i København med alt, selv cykel-taxa og en tur i tivoli :)
 

Dette var udsigten fra flyet, da vi fløj ind over Reykjavik (tror jeg) ! Bemærk den flotte natur i baggrunden. På flyet havde jeg hele 3 sæder for mig selv + 3 skærme (en i hvert sæde) som jeg skulle spille, se tv, lære islandsk og få fakta om turen på. Ikke ringe :)

Fra lufthavnen i Keflavik tog jeg en "fly-bus" til Reykjavik, billetten kostede ikke mindre end 2000!! Dog i islandske kroner - dette svarer til 92 Dkr (heldigvis).  Jeg blev hentet af en af medarbejderne fra AUS (den organsation jeg er under heroppe) som hedder Holmfridur men bliver bare kaldt Hófi og hun er 22. Det er lidt sjovt med islændinge og deres navne - de har næsten allesammen en forkortelse fordi de synes deres navne er for lange. Jeg blev også spurgt om jeg ville kaldes noget andet end Maria, men jeg sagde at Maria er fint for mig, ellers er jeg ikke sikker på at jeg ville reagere på mit "nye navn" i starten :b
Nå, men Hófi og jeg skulle lige lære hinanden at kende, så vi tog et smut på en kaffe-bog-café som de har helt vildt mange af i Reykjavik, det var meget hyggeligt og vi sludrede på engelsk over en kop te.
Nu hvor jeg er blevet meldt ud af det danske folkeregister, skulle jeg selvfølgelig også meldes til det islanske folkeregister og have et nyt CPR nummer så vi hentede en af de andre volontører som hedder Claudia Hoppe (tyskland) og begav os afsted med papirer og pas. Det fik vi ordnet, så om to uger bor jeg officielt på Island :)
Der arbejder 3 piger på kontoret for AUS, og da claudia og jeg ankom fik vi begge et stort kind-kys og en ordentlig krammer af "chefen", det var da en varm og rar velkomst :)

Da papirerne var ordnet og jeg havde fået udleveret mine første madpenge (20.000 islanske kroner) kørte Hófi mig til mit projekt (Asgardur). Der mødte jeg min søde roomie Sebastian og næsten alle på værkstedet. Jeg blev taget meget varmt imod og mange af de handicappede gav mig en ordentlig krammer, de er nu søde - glæder mig rigtig meget til at komme igang :)
Det første stykke tid skal jeg bare gå og observere og kigge på, og om et uger kan jeg selv gå igang med syning, lavet noget i uld eller lign. Og som jeg fik afvide af en af cheferne der, så arbejder vi i de handicappedes tempo og ikke vores eget - så ingen problem med at følge med i starten.


Jeg fortalte en af medarbejderne der, at jeg gerne vil spille håndbold heroppe og de var de meget interesseret i, så jeg jeg var igang oppe i lejligheden med at pakke ud, bankede det pludseligt på. Jeg lukkede op og udenfor stod ham jeg havde snakket med om det - han havde arrangeret at jeg kan komme op og se et hold træne på onsdag, meget tæt på hvor jeg bor - så kan jeg vurdere nivauet og sådan. Det viser også bare for hjælpsomme og søde menneskerne er her, jeg føler mig meget godt taget imod! :)


Nu vil jeg give en lille rundtur i VORES lejlighed. Jeg skal lige vænne mig til at bo i lejlighed og så endda sammen med en anden. Sebastian er rigtig sød og også meget hjælpsom - men driller lidt med at han synes jeg har taget ALT for meget tøj med, men jeg siger bare til ham: "jeg er en pige sebastian"  :b


Det første billede viser min værelses-dør hvor Sebastian har lavet et fint lille skilt til mig med mit navn på :


Her ses stuen/køkkenet fra to vinkler. Det er gamle møbler m.m, men det er nu meget hyggeligt! Desværre er der kun islandske kanaler i fjernsynet :b



På de næste billeder ses mit lækre værelse (MED DOBBELTSENG!!!) og vores store gang. Lejligheden er ihvertfald stor nok til man kan holde stor fest ;)




Til aller sidst vil jeg vise mine gode evner i et køkken og mit første måltid på Island. Jeg har medbragt "tøsekogebogen" - jeg blev nødt til at læse hvordan man koger pasta. Der stod at jeg skulle tage 150 gram, men vi har ingen vægt så jeg tog det på øjemål - og alligevel lavede jeg for meget! Men det smagte nu fint nok med lidt pastasovs ovenpå.




Hils hjemme! Og til jer der kommer forbi heroppe - så kan i godt glæde jer.
Bless (farvel),
Maria




Ingen kommentarer:

Send en kommentar