tirsdag den 6. marts 2012

På tur til Reykjanes

Så blev det mandag igen igen! Jeg har selvfølgeligt været på arbejde i dag og det var meget stille og roligt. Bortset fra én ting! Man kan jo ikke helt undgå at der sker nogle "sjove" ting når man arbejder med 30 drenge med nedsat funktionsevne. Men altså .... I dag på arbejdet kom en af mongolerne hen til mig og ville vise mig noget ude på toilettet, han havde sine bukser nede om anklerne. Da vi kom ud på toilettet pegede han ned i kummen og jeg skulle IKKE have kigget derned for der var fyldt med pøller! Han fik mig forklaret at han ikke kunne gå på toilettet fordi en af de andre drenge havde glemt at skylle ud - så jeg måtte skylle ud i toilettet og derefter var alting helt okay igen. Ha ha. Jeg har stadig et lidt ulækkert billede i mit hovede..... Sådanne ting sker altså... :P

Så har jeg en lidt vild historie! Her sidste onsdag til torsdag nat kunne jeg lige pludselig føle min seng ryste! Jeg var ikke helt klar over hvad der var sket, men næste morgen på arbejdet fik jeg fortalt at der om natten havde været JORDSKÆLV! Dog ikke så stort, men det kunne da mærkes. Sikke en oplevelse. Og ikke nok med det, men min chef fortalte mig at vi snart kan forvente et ENDNU størrer! Det vil ligesom sidst ske på grund af det tektoniske pladerne der ligger lidt syd fra Reykjavik og det vil nok blive omkring 6-7 på richterskalaen. Jeg er lidt bange.... :b

Her i sidste weekend var jeg på weekend hos min mentor Lilja som bor i Keflavik. Det var utroligt hyggeligt og vi fik set en masse om lørdagen :)
Først vil jeg lige vise jer hvad hendes mor har lavet til mig (har selv købt garn og knapper og selvfølgelig betalt for den) :) Min nummer 2 islandske sweater!! Den er så lækker....


Fredag aften bagte vi super lækre cup-cakes! mhhhh... De ser slet ikke giftige ud vel ? :)


Og her får I lige en masse billeder fra vores tur rundt på Reykjanes (halvøen syd for Reykjavik) i lørdags...

Her ses jeg foran en kogende, lugtende naturlig røgmaskine! ha ha. (En såkaldt steam vents/damphul).

Her står Lilja foran et meget gammelt og traditionelt tørvehus:

Og kan I gætte hvor jeg står??? Jeg står nemlig på broen mellem USA og Europa. Altså i den forstand at lige under broen findes "revnen" mellem den amerikanske tektoniske plade og den tektoniske plade for Europa! CRAZY!

Det næste billede er fra mit yndlingssted på vores tur. Det er fra syd/vest spidsen af Reykjanes og der var bare så flot med høje bølger, flotte klipper i vandet og rigtig mange fugle! (Farfar her tænkte jeg lige på dig - for der var godt nok mange måger!!!!) :)




Her står jeg i midten af damp fra en af damphullerne - og det lugtede MEGA dårligt. Ligesom en æggeprut :p

Her hopper jeg (bare rolig, jeg hoppede ikke ud over kanten selvom det ligner det) - foran en klippe i vandet som hedder "Karl" (på dansk: mand). Der har før i tiden også været en klippe ved siden af som hed "Dame" men den styrtede sammen under et jordskælv.. haha

 Her krammer jeg en fugl - den var bare et symbol for alle de fugle der findes/har levet på kysten i Reykjanes.



Et fyrtårn - med Lilja og jeg foran! :)
Her sidder jeg igen på mine yndlings klipper. Det var så flot!

Så kom vi lige fordi et sted, hvor der blev lavet tørfisk....

Igen et geotermisk område med boblende mudder og meget dårlig lugt :p

Vi afsluttede vores tur på et vikinge museum. Her står jeg (helt bagerst) på et rigtig vikingeskib!


Det var super dejligt at komme til væk fra Reykjavik og komme ud og opleve noget. Så nu har jeg helt fået blod på tanden efter at se mere (vejret bliver jo også bedre og bedre). Jeg har faktisk snakket med min ven Tim om, at vi kunne "tomle" et eller andet sted hen her i weekenden. Lad os se - jeg håber!

Jeg har det godt, og det håber jeg også I har.!

Jeg savner Danmark! Men jeg har ikke fået nok af Island endnu ;)
Nu vil jeg hoppe i seng og få en god nats søvn.

Mange hilsner
Maria

P.s imorgen er der kun 28 dage indtil familien fra Trelle Ager kommer :D :D jubiii!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar